Wednesday, April 25, 2012

NICU dan Tiada Susu Ibu (Sambungan)

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera

Hari ketiga, aku balik rumah..
Mak dah ada kat rumah.
Serius, tiap kali pandang muka mak, aku nangis masa tu.
Atas sebab yang macam-macam.
Terkenangkan semua kedegilan aku selama ni, melawan kata mak, sedangkan rupanya mak  bermatian melahirkan aku.
Aku lahir 3.7kg normal, anak aku baru 3.49kg operate..
Mak kata kesan jahitan beranakkan aku masih ada.
Masa kena gunting, siap terkoyak other way, kira ade dua cabang sebab walaupun orang kata jangan angkat punggung masa teran, mak terangkat jugak sebab aku sangat besar.
Oh, mak..Ampun mak..
Dan aku sedih sebab dari lahir sampai dah lahirkan anak sendiri, saya masih perlu mak, bergantung harap pada mak..
Kebetulan mak adelah bidan tapi dia dah lama berehat, dah tak larat..
Tapi kerana anak sendiri, dia turun padang semula.
Dan dia pun tak nak orang lain urut aku.

Sampai-sampai rumah je, mak terus suruh pakai kain batik.
Untuk urut breast!
Mak kata ada orang anak sulung memang takde susu, nak kena urut baru keluar..
Soalan bagi yang perempuan, apa rasa bila breast anda terlanggar atau dicucuk?
Sakit kan?

Ohhh, anda bayangkan kena urut.

Teramatlah sakitnya..
Aku sampai gigit-gigit kain.
Betul-betul sakit oiiii...
Nak paksa susu keluar punya pasal.
Masa tu dah memangla nangis kan sebab sakit, nangis lagi bila tengok muka mak..
Mak jugak ada dengan kita masa tu dan paling selesa kita nak ngadu ape pun.
Pas dah urut-urut tu,nampakla setitis dua susu keluar..
Seksa-seksa sakit, setitis dua keluar pun aku dah nangis dah. Nangis lagi..
Pas dah siap urut tu, mak kata,
"Nanti jap lagi susu datang. Sakit tau, boleh demam.."
Aku endah tak endah je dengar, janji dah selesai.
Sakit wooo....

Petang tu aku tak pegi tengok Faiq.
Sebab rasa macam sakit..
Malam tu, memang betul macam yang mak cakap, susu datang..
Badan aku menggigil-gigil, breast bengkak yang amat, punyalah keras.
Aku kata kat hubby cam bola boling!
Sampaikan aku nak tido ngiring kiri kanan pun tak boleh sebab bengkak, sakit.
Sepanjang malam aku tak boleh tido..nangis sakit di samping berusaha perah susu..
Aku simpan guna bekas ni..

Ni bukan bekas aku, gambar hiasan.


Nak isi dalam botol susu ke memang tak dapat sebab tersangatlah sikit susu yang diperah tu.
Hampir sepanjang malam aku guna untuk perah walau yang keluar masa tu setitik-setitik.
Demi anak, sikit pun takpe, aku nak dia minum susu aku.
Sampai ke siang dapatla macam gambar di atas, korang bahagi dua.
Banyak tu je.

Pagi tu aku pegi sepital pagi, walau bukan waktu melawat, aku tak dulik.
Aku masuk dulu, hubby pegile merempat mana-mana dulu.
Sekali, masa kat sepital tu, sebab guard sian tengok aku dengan wilcha, dia bagi hubby masuk.
Kami masuk ikot emergency entrance. Heheeee..
Ye, pakai wilcha sebab sakit oiii luka kat perut nak jalan.
Masa ni,luka memang serius ganas dah rasa sakit dia.
Setakat makan paracetamol tak lega la..
Kena makan ponstan, baru reda sakit.

Masuk-masuk, Faiq tengah susu..
Aku pun lincah kaduk keluarkan susu sikit aku tu.
"Sikit je nurse, takpe ke, cukup ke.."
"Takpe, janji ada, tapi kita tambah jugak sebab sekali minum dalam 55ml.."senyum je nurse tu, comel..
Eh,katil dah makin keciklaaa...
Oh, benda sambung kat hidung selama ni pun dah takde..

Mula-mula pakai yang jenis ni..

Pastu tuka yang gini

 
   
 Tu bukan katil dia, tapi camnila,
"Puan, cuba cek pampers dia, kalau basah tukarkanla.."
"Hah, boleh ke nurse?"
"Boleh.."
Aku menukarkan dengan nebes..
Ahahah, lawak rase nebes, yela 1st time buat kat anak aku tuh..
Perasaan berbunga-bunga.
Kelakar masa tu berebut-rebut dengan hubby.
Penat budak tu bertukar-tukar tangan.
...........................................................................................................................

Esoknya, masa sampai-sampai, nurse tengah bagi susu lagi, aku terus hulur nurse susu aku.
"Oh, patotla dia tak nak susu sini, macam tolak-tolak, dah dapat susu yang lagi sedap rupanya.."
Oh, sudah pandai memilih anak aku ye.
"Puan, try bagi breastfeed tengok dia nak tak."
"Hah, dah boleh bagi ke? Oh,dah boleh amek die ni? Dah boleh dukung ni?"aku tanye memang heksaited gila..
Nurse tu senyum angguk..
Yeaaa, aku akan memeluk anak aku buat pertama kalinya..
Alhamdulillah!!
Wah, anak aku hebat..Pandai latch macam ada experience je sebelum ni..
Ahahahaha..
Aku tertarik dengan kajian yang mengatakan mereka masih tak dapat buktikan macam mana bayi ni, mampu menyusu sebaik je dilahirkan. Padahal tak penah ada sapa ajo pon kan? Ah,kuasa Allah..



Gambar pertama..Usia 5 hari.
Kemain gembira semua orang dapat tengok muka cucu, anak buah. Bagi pulak jelingan baeek punya.


Asben ketawa sangat bila tengok gambar ni. Tau kenapa?
Sebab dia kata sebijik macam aku.
Masa ngandung dulu aku suka buat muka gini bila asben suruh tido, cam mata pura-pura tido padahal tak..
Hamek kau, menurun perangai
Tahla anda paham ke tak.


Lena kenyang dah susu.
Kepuasan yang tak terkata dapat bagi anak makan sampai tertido kekenyangan.




Aku dimaklumkan yang keadaan Faiq makin oke.
Aku dah boleh tinggal dengan dia kat NICU sebab dah boleh breastfeed dia.
Dan dia akan dipindahkan ke tempat pertengahan sebab masih perlu wayar berselirat kat dada untuk monitor heartbeat dia.
Alhamdulillah!
Aku dapat satu katil dekat bilik ibu-ibu yang anaknye dalam NICU untuk letak barang semua.
Tapi aku memang tak lepak langsung dalam tu..
Syok lagi tengok muka anak aku kot..

Waktu makan, ada sediakan makanan.
Tapi,makanan sepital, korang taula kan..
Makanya, suami aku akan bawak makanan dari rumah yang dia masak.
Suami terer masak?
Tidak.
Dia belajar.
Bila tiba time masak, dia mesti akan text dan call tanye tu dan ini.
"Tula, dulu tak nak belajar.."bebel aku.
Dia akan bawak ikan cencaru bakar, sayur sawi masak air..letak halia banyak-banyak.
Pada aku sedap sebab dia masak dengan penuh kasih sayang..
Walau pun bila mak rasa, mak kata,"Terlebih halia sayur ko ni aizat.."
Ahahahaha, jangan marah hubby! I lebiu...
Sepanjang aku kat sepital dia masak, sampai rumah masa dalam pantang pun dia akan siapkan makanan sebelum pegi keja.
Dia dapat cuti seminggu dan extend lagi seminggu..
Dia kurus masa tu!!

Ahahahah...
Tengok, anak dengan bapak sama naik..
......................................................................................................

Sekejap je Faiq duduk tempat pertengahan tu.
Malamnye dia ditempatkan kat tempat pantauan.
Dari hari ke 5 hingga hari ke 8 aku tidur kat tempat pantauan tu di mana ibu disediakan tempat tidur kat situ jugak.
Dipisahkan oleh langsir-langsir.
Sofa tu macam transformers, akan bertukar jadik katil lepas maghrib.
Ada nurse yang akan buatkan semua tu.
Jadi, tak hairanlah orang semua pelik tengok aku walau pun c zer, aku cepat lasak.
Sebab aku dah biasa bersusah bersakit masa jaga anak dekat NICU.
Diri sendiri pun sakit tapi untuk anak, lupakan sakit tu..

Pas dapat dengan aku, Faiq very into his mom..
Dia cam taknak langsung jauh.
Dia taknak kena letak.
Nak dipegang je..
Mungkin sebab beberapa hari lahir,langsung tak dapat didukung.
Malam pun gitu, katil sofa tu kecik je muat-muat 1 badan.
Tapi, dia taknak tido dekat katil dia.
Diletak kat ketiak baru lena...mungkin jugak sebab tempat tu sejuk bagai nak gila.
3/4 katil dia amek, taknak anak jatuh.
Mama ciput je baring kat tepi dengan perut sakit gila.
Seminggu tu memang aku bergantung sangat pada pain killer..

Menyusu kemain kuat lagi..
Anak laki..
Dah takde masalah takde susu dan dia pun susu dua jam sekali, kadang belum sampai dua jam nak susu lagi.
Sekali session paling kejap 20 min.
Hamek..
Ada jugakla peristiwa, abang and kakak sebelah anak dia kuning, agak teruk pastu berat anak dia tak naik-naik, asek nangis..
Asek kena amek darah je, bila doktor datang cek, abang tu dok serang doktor tanya bila anak dia boleh keluar pastu kenapa berat tak naik pun,turun lagi ada..
"Itu perkara biasa encik..ada bayi yang lepas lahir berat dia turun.."jawab doc.
"Ah, abes tu baby sebelah tu berat naik je tak turun-turun pun..semangat je!"
Baby sebelah tu merujuk anak aku. Sian aku tengok doc Cina tu,tergaru-garu nak explain.
Anak abang tu rupanya tulang belakang dia senget, jadik sebab masa push mak dia tak push betul-betul and anak dia tulang tak kuat...patut asek nangis.
Hui, pentingnye calcium mak makan masa pregnant..


Faiq 7 days old..Video terbalik, tengok kalau nak senam leher dan mata.

Hari kelapan, pukul 1pm, baru Faiq dibenarkan keluar..
Alhamdulillah..gembira macam nak guling-guling..
Selamat tinggal NICU yang tidak disuka..
Tapi thanks kat nurse and doc yang jaga anak aku..
Walau camne pun, akan ada kesan jangka panjang pada Faiq, sebab kesan sakit dia ni..
Kena pantau betul-betul..
Takpe sayang, ini ujian Allah, kita semua kena redha...
Mama dan Papa akan jage Faiq bagai menatang minyak yang melimpah-limpah..!

2 comments:

  1. Nka follow .. Tapi , tempat nak Follow tak de pun ? sobsobsob .

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa??yeke?ah aha aha..see2, blaja lg bnde baru dr awk..

      Delete