Thursday, September 15, 2011

Bismillahirrahmanirrahim..

Baru perasan last hapdate blog ni mase 3 bulan lepas ke??
hik2,apekan daya...
Saya wanita berkerjaya yang juga sibok dengan rumahtangga..(alasan)

Okey,to hapdate,kandungan saya dah pun berusia 6 bulan..Alhamdulillah
Tepatnya da masuk 26 minggu.
See2 perot da besa tuh..

Jamuan Raya Opis 10hb Sept 2011



3 BULAN DULU DAN SEKARANG


Itula gambar latest saya.
Saya nak kata cam bulldog pon ade dah pipi tuh..
Kalau awal2 trimester dulu, nak makan tu takleh,ini takleh..
Sekarang? sayalah juara segala juara makan..
kalau dulu nak makan hayam rasa nak muntah la apela,sekarang...
Hayam tu 3 ketul dengan bersahaja je saya sebat.
Nak2 musim raya nihkan..
Sampai asben tersayang tuh kena tarik pinggan kata "sudahla tu yang.."kih2...
Tanpa sedar, asben saya baru makan 5 cucuk satay,saya?
Dengan tak perasaanya dah 10 cucuk.hoh?bila masa?tak perasan pon...
Berat pon toksah citela,naek macam space shot kat genting tuh ha...


MASALAH MEMASUKI TRIMESTER AKHIR


Bila masuk trimester nih,normal untuk orang pregnant untuk ada masalah-masalah..
Cam saya,ada a few problem.
Sedih jugak..sian anak mama
Hah,untuk pengetahuan kawan-kawan yang membaca,masa mengandung ni anda memang berkemampuan untuk mendapat penyakit-penyakit yang aneh yang anda tak pernah ada sebelum nih..
Macam saya,tiba-tiba lah ada semput nih..
Sebab perut dah besar,dia dah mula menyekat sikit salur pernafasan....gituh
Antara lain,saya disaspek ada kencing manis sebab berat yang naik mencanak-canak..
Normal berat naik masa trimester sekarang nih adelah 2kgla gitu.
Dalam seminggu dalam setengah kgla.
Masa dengar tu saya pikir, leh ke naek 2kg sebulan??
Masa tuhla...
Tiba2,saya yang gemok tak hengat nih,naek berat sampai 4.5kg..hamek kao.
Doakanla saya takdela kencing manis tu semua..kalau tak nak minum manis asyik kena catu je dengan hubby,sob~~
Saya sedapkan hati sendiri sebab masa normal saya before pregnant dulu adelah 56-57kg gituhla..
Tapi masa awal2 pregnant tu saya kan hilang selera,muntah dan sebagainya yang buat berat turun sampi 54kg.
Sekarang ce teka dah berapa..
Jen jejeng...63kg YE!

Selain tu saya gak ada masalah Hemoglobin yang rendah..
Bahsa senang dia darah cairla.
Em,puas la saya berguling sana sini ke blog orang n website2.
Ada macam2 pandangan dan cadangan.
Seperti banyak makan hati ayam n so on..
Saya simpulkan kat sini dari pembacaan saya, hati ayam tu kan organ dalaman haiwan,Rasul kita sendiri tak galakkan..
Jadi yang terbaik adalah buah delima..yang juga kegemaran puteri kesayangan Baginda..Fatimah.
Doc juga nasihatkan saya untuk minum banyak air..AIR PUTIH ye..
Hb rendah nih bahaya,sebab risknya such as bebi lahir pra-matang,bebi kecik and ada a few lagi saya tak hingat.

Selain tu saya juga mengalami edema.
Taw tak ape tu edema?
Benda nih haaa...

Kaki dombot-dombot
















Ye,kaki saya sudah mula bengkak-bengkak..
Mak kata muka pon dah bengkak.ke sebab gemok kuat makan???
Em,saya ni kerja banyak berjalan,tu yang membuatkan kaki saya mudah bengkak..
Jadik advice midwife adelah kurangkan sket brjalan..Camne nak kije?Semalam je dari pagi kena pi site...
Jadik saya guna advice kakak mmber opis saya iaitu dengan mengurut lembut je sisi yang berdekatan betis tukan,lagi lega kalau sapu minyak panas..
Dan hubby saya biasanya memang akan urut dari lutut hingga ke tapak kaki walau saya dah tertido sebab dia salu bertugas tengah malam..Syukurnya dapat hubby gini..
Dan tidur tu,kaki tinggikan.
Alhamdulillah,memang berkesan..lega rasa.
Sebab bila bengkak tu memang sakit, sebab urat-urat timbul,bila kena pijak2 tu memangla sedapppppp rasenye..adeh!

Antara benda lain yang saya leh share adalah bagi yang kije pejabat tukan,letakla kotak ke kusi kecik ke bawah meja tu..
Supaya kaki tak tergantung ke bawah gitu.
Tu yang buat lagi bengkak.
Selain tu silalah sapu losyen anti stretch supaya perut anda takde parut pas bersalin nanti..

Em,tu jela kot nak hapdate kalini..
Tataaaa,nak p open house malam nih.ngeh2makan lagi...


1 comment: